środa, 10 lipca 2013

"GROBOWY ZMYSŁ" - CHARLAINE HARRIS

Tytuł: Grobowy zmysł
Tytuł oryginału: Grave Sight
Cykl: Harper Connelly
Autor: Charlaine Harris
Wydawnictwo: Fabryka słów
Ilość stron: 296

MARTWI LEŻĄ
DOSŁOWNIE WSZĘDZIE
HARPER WYCZUWA ICH
GROBOWYM
ZMYSŁEM

Harper zarabia na życie czymś w rodzaju słuchu
i węchu, ale... metafizycznego.

"Czuje" człowieka, który wybrał się na polowanie ze
swoim wrogiem i od lat leży w zaroślach pod tamtym
drzewem. Widzi kości pechowej kelnerki, co obsługiwała
niewłaściwą osobę i skończyła pod dachem opuszczonej
rudery. Słyszy historię nastolatka, który wypił za dużo
w nieodpowiednim towarzystwie. Podły los zgotował mu
płytki grób w sośniaku.

Gdzieś tam, wśród zwłok zakopanych w ogródku,

zatrzaśniętych w bagażnikach porzuconych aut,
obciążonych blokami cementu i zatopionych
w jeziorze, może być jej siostra.


Wkońcu dostałam się do komputera i mogę napisać recenzję książki Grobowy zmysł. Nawet nie wiecie jak ciężko jest żyć bez mojego laptopa, który niestety nie wiem czemu odmówił posłuszeństwa. Jeszcze trudniej jest dzielić komputer z moją mamą. Mam nadzieję, że wkrótce nie będę musiała tego robić.

Harper Connelly odkąd uderzył ją piorun posiada dar. Dar,  dzięki któremu wyczuwa na pewną odległość leżące zwłoki oraz widzi ostatnie chwile życia zmarłej osoby. Harper wykorzystuje ten dar jak tylko może, zaczęła dzięki niemu zarabiać pieniądze. Wkrótce dostaje kolejne zlecenie, które sprowadza ją do małego miasteczka - Sarne. Ma odnaleźć ciało młodej dziewczyny, którą jak wszyscy twierdzą zabił jej chłopak, który zaraz potem popełnił samobójstwo. Sprawa jest z pozoru łatwa. Connelly wiele razy pomagała w odnajdywaniu zwłok, ale tym razem wszystko zaczyna się komplikować. Czy Harper uda się rozwikłać zagadkę morderstwa? Dziewczyna odnajduje ciała innych, a nigdy nie odnalazła swojej siostry. Czy uda jej się wkońcu ją odnaleźć?

Myślę, że fabuła jest książki jest bardzo oryginalna. Jeszcze nigdy nie czytałam żadnej powieści, w której główna bohaterka miałaby dar wyczuwania zmarłych osób. W dużej mierze to zachęciło mnie do przeczytania tej lektury. Jest to naprawdę interesujące i ciekawe, ale nie wiem czy chciałabym kiedykolwiek poczuć, że ktoś zginął w miejscu, w którym stoję, a do tego dowiedzieć się jak wyglądały ostatnie chwile jego życia. Jestem ciekawa czy ktoś z Was byłby zachwycony gdyby miał takie umiejętności jak Harper. Myślę, że autorka ma tutaj dużego plusa, ponieważ trudno teraz o oryginalną tematykę książek. Cieszę się, że pani Harris wymyśliła coś innego i naprawdę fajnego. Autorka nie bała się użyć wyobraźni i stworzyć coś co zupełnie odbiega od innych powieści.

Język, którym posługuje się Charlaine jest prosty i przyjemny w czytaniu. Opisy nie są zbyt drastyczne, więc myślę, że każdy kto niekoniecznie ma mocne nerwy bez trudu przeczyta tę książkę. Akcja rozwija się w średnim tempie, ale nie jest ono ani za szybkie, ani za wolne. Bardzo podobało mi się w tej powieści to, że wszystko rozwiązuje się dopiero na końcu. Przez całą lekturę nie mamy pewności kto zabił. Chociaż autorka stale daje nam jakieś wskazówki to czasami wprowadza błędny trop, aby czytelnik sam trochę pogłówkował i rozwiązał zagadkę. Naprawdę lubię zagmatwane historie gdzie żeby zrozumieć cały sens książki i motywy działania mordercy trzeba się troszkę wysilić. Na szczęście na końcu główny wątek się wyjaśnia i zostaje tylko niewiadoma pod postacią Cameron - siostry Harper. Na razie autorka nie zagłębiała się w ten wątek i pozostał on kompletną zagadką, ale liczę, że czytając kolejne części dowiemy się prawdy.

Okładka na pewno przyciąga uwagę, ale nie każdemu musi się podobać. Niektórych może trochę odrzucać, ale mam nadzieję, że nie będzie takiej osoby, która przez niezbyt piękne zdjęcie na okładce nie przeczyta tej wspaniałej książki. Mnie osobiście ona nie przeszkadzała. Pasuje do tej powieści, ale akurat co do tego każdy ma inny gust. Muszę przyznać, że bardzo podobały mi się przyozdobione strony odciskami palców. Nie dość, że naprawdę fajnie wyglądało to jeszcze wprowadzało mnie w nastrój kryminalnej powieści.

Postacie w tej książce są interesujące, szczególnie Harper. Jej niezwykłość na pewno bierze się z daru, który otrzymała gdy uderzył w nią piorun. Ma brata, z którym spędza większą część czasu. Tolliver pomaga jej przy każdych poszukiwaniach zaginionych ciał. Dziewczyna oddałaby za niego życie. Chociaż czasami mnie irytował to i tak ogólnie wzbudził moją sympatię. Może nie sama jego osoba mnie denerwowała, ale jego niektóre zachowania.

Bardzo miło spędziłam czas czytając tę książkę i cieszę się, że nie był to zwykły kryminał. Harper z pewnością nie jest typową bohaterką powieści trzymających w napięciu. Na pewno sięgnę po kolejne części tym bardziej, że autorka zostawiła niewyjaśniony wątek siostry Harper. Jestem bardzo ciekawa czy dziewczyna ją odnajdzie, a także jak potoczą się jej dalsze losy. Polecam każdemu kto chce przeczytać coś innego i nie boi się wytężyć wyobraźni, aby poznać dziewczynę z niezwykłym darem.

Grobowy zmysłGrób z niespodziankąLodowaty gróbGrobowa tajemnica

9 komentarzy :

  1. Nie słyszałam o tej serii, ale wydaje się być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię "Czystą krew" tej autorki, nigdy nie czytałam innej jej serii, a ta zapowiada się ciekawie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba nie dla mnie tym razem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie rozumiem dlaczego obecnie autorzy nie potrafią napisać jednej książki tylko od razu całe serię. To mnie wystarczająco zniechęca :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdecydowanie coś dla mnie, chętnie zapoznałabym się z tą serią :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Twoja recenzja dostatecznie zachęciła mnie do przeczytania tej książki. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie dopadną tą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka raczej nie jest dla mnie, ale Ty bardzo przekonałaś mnie do niej swoją recenzją :) Livresland.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio sobie myślałam, że ktoś wreszcie powinien zacząć pisać kryminały, które mają wątek paranormalny... I proszę! Okładka rzeczywiście niezbyt zachęcająca, ale skoro polecasz (i skoro moje marzenia spełniają się w tak błyskawicznym tempie xD), jeśli spotkam tę książkę - na pewno po nią sięgnę :) Bloga dodałam do obserwowanych. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapraszam do mnie, zostałaś nominowana do nagrody Liebster Award :)
    www.ksiazka-od-kuchni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń